Mand sidder foran computeren
Akademiuddannelse

Akademiuddannelsen i salg og markedsføring

På uddannelsen lærer du at planlægge og gennemføre salgs- og markedsføringsaktiviteter på danske og internationale markeder.

Fakta

Navn:
Akademiuddannelsen i salg og markedsføring
Type:
Akademiuddannelse
Varighed:
Op til 3 år på deltid
ECTS:
60
Adgangskrav:
Relevant erhvervsuddannelse eller gymnasial uddannelse + 2 års erhvervserfaring
Økonomi:
Der er deltagerbetaling. Evt. mulighed for tilskud og støtte

Du får bl.a. viden om erhvervsret, markedsføring og salgsplanlægning. Desuden får du et grundigt kendskab til salgsteknikker og salgspsykologi.

Uddannelsen henvender sig til dig, der arbejder med eller gerne vil arbejde med salg, markedsføring og import/eksport. Du kan fx arbejde som marketingassistent, key account manager eller salgskonsulent.

Foto: Getty Images

Fold alle afsnit ud

Om uddannelsen

Uddannelsen er rettet mod jobfunktioner inden for salg og marketing – både nationalt og internationalt. Du får en introduktion til forskellige modeller og værktøjer, som kvalificerer dig til at arbejde med salg, markedsføring og afsætning.

Opbygning

Uddannelsen består af:

  • Tre obligatoriske moduler (30 ECTS)
  • Et antal valgfrie moduler (20 ECTS)
  • Et afgangsprojekt (10 ECTS) 

Undervisning

Undervisningen kan være tilrettelagt som dag-, aften- eller fjernundervisning. Se information på de aktuelle hold.

Eksamen

Der afholdes prøve efter hvert modul. Hele uddannelsen afsluttes med en eksamen.

Uddannelsessteder

Uddannelsen kan udbydes af:

Desuden online hos SmartLearning (smartlearning.dk)

Titel

Uddannelsen giver adgang til titlen AU i salg og markedsføring.

Den engelske betegnelse er Academy Profession (AP) Degree in Sales and Marketing.

Merkonom

Har du gennemført moduler svarende til 40 ETCS under det merkantile fagområde, giver det titlen merkonom.

Den engelske betegnelse for merkonom er Academy Foundation (AF) Graduate in Business.

Indledende kurser

Erhvervsakademierne kan tilbyde indledende kurser, der forbedrer grundlaget for at gennemføre nogle fag. Kontakt den skole, hvor du vil søge optagelse til akademiuddannelsen, hvis du er i tvivl om dine forudsætninger.

Læs mere om indledende kurser til akademiuddannelserne

Værd at vide

Du kan tage en hel akademiuddannelse eller vælge enkelte fag.

Fleksibel akademiuddannelse

Du kan selv sammensætte en fleksibel akademiuddannelse ved at kombinere moduler fra forskellige akademiuddannelser. Tal med studievejlederen på uddannelsesstedet om mulighederne for at sammensætte en uddannelse, der passer til dine behov.

Læs mere om fleksibel videregående voksenuddannelse, akademiuddannelse

    Fagoversigt

    Obligatoriske moduler

    • Markedsinformation og -analyse (10 ECTS)
    • Marketingplanlægning og -forhandling (10 ECTS)
    • Marketingstrategi og forretningsudvikling (10 ECTS)

    Valgfrie moduler

    • Dataanalyse (5 ECTS)
    • Digital markedsføring (10 ECTS)
    • Erhvervsret (10 ECTS)
    • Eksport og internationalisering (10 ECTS)
    • E-handel (10 ECTS)
    • E-mail marketing (5 ECTS)
    • Paid social - annoncering via sociale medier (5 ECTS)
    • Salgsledelse (10 ECTS)
    • Salg og salgspsykologi (10 ECTS)
    • Service (5 ECTS)
    • Sociale medier og indhold (5 ECTS)
    • Strategisk networking (5 ECTS)
    • Strategisk salg og key account management (10 ECTS)
    • Søgemaskineoptimering (5 ECTS)
    • Søgemaskiner, markedsføring og annoncering, SEA (5 ECTS)

    Du skal vælge valgfrie moduler svarende til 20 ECTS. Du kan vælge moduler uden for det merkantile fagområde, dog højst 15 ECTS.

    Tal med uddannelsesstedet om valg af relevante valgfag. 

    Afgangsprojekt

    Du afslutter akademiuddannelsen med et afgangsprojekt, der vægter 10 ECTS.

    Se oversigt over alle fag på akademiuddannelserne

    Varighed

    Uddannelsen hører under åben uddannelse og er tilrettelagt som en deltidsuddannelse over op til 3 år.

    Forløbet svarer til 1 års fuldtidsstudium og har et omfang af 60 ECTS.

    Du skal afslutte uddannelsen, senest 6 år efter den er påbegyndt.

    Læs mere om:

    Optagelse og adgang

    Din uddannelsesbaggrund skal være én af følgende:

    • En relevant erhvervsuddannelse
    • En gymnasial uddannelse
    • En anden relevant uddannelse på mindst samme niveau som ovenstående

    Desuden skal du have mindst to års relevant erhvervserfaring. Din oplæring på erhvervsuddannelsen tæller med som erhvervserfaring.

    Realkompetencevurdering

    Hvis du ikke opfylder adgangskravene, kan du eventuelt blive optaget på baggrund af en realkompetencevurdering.

    Læs om realkompetencevurdering

    Økonomi

    Der er deltagerbetaling. Prisen på det enkelte modul afhænger bl.a. af omfang og måden, undervisningen foregår på. Fx om modulet tilbydes som dag-, aften- eller fjernundervisning.

    Du eller din arbejdsplads har flere muligheder for at søge tilskud og støtte. Fx til deltagerbetaling, lønkompensation, bøger eller transport.

    Mulighederne afhænger af din uddannelsesbaggrund og situation.

    Læs om dine muligheder i artiklen:

    Økonomi under akademiuddannelse

    Kvalifikationsniveau

    Uddannelsen er placeret på niveau 5 i den danske kvalifikationsramme for livslang læring. Kvalifikationsrammen går fra niveau 1-8 og definerer det forventede udbytte af undervisningen.

    Læs mere om kvalifikationsniveauer for videregående voksenuddannelser

    Fremtidsmuligheder

    Med en akademiuddannelse kan du arbejde med forskellige jobs på tværs af landegrænser, brancher og industrier, fx marketing manager, key account manager, marketingkoordinator, webredaktør eller konsulent.

    Mere uddannelse

    Du har mulighed for at læse videre på en relevant diplomuddannelse. Se fx:

    Se alle diplomuddannelser