Siden middelalderen er studerende og andre uddannelsessøgende rejst ud over landets grænser. Det er imidlertid først inden for de sidste 20-25 år, at mobilitet har taget et omfang og fået en betydning, hvor man kan tale om det som en udfordring for vejledningen. Men udfordringen er ikke den samme nu som før.
Fra det tidspunkt, da udlandsophold for alvor begyndte at vinde frem i midten af 80’erne og helt frem til slutningen af 90’erne, bestod udfordringen først og fremmest i information. Det var et problem at få noget at vide om de åbninger (tilskudsmuligheder, praktikpladser, uddannelsestilbud m.v.), der rent faktisk eksisterede, for slet ikke at tale om boligforhold, levevilkår og økonomi. Vejledning om udlandsophold var derfor først og fremmest en udredningsopgave, der kunne sluge masser af tid for både vejlederen og den vejledningssøgende.
I dag er der virkelig noget, der har rykket sig i forhold til dengang. Der er kommet mange flere muligheder, og der bliver produceret meget mere information – og frem for alt er den nu ofte målrettet, hvor man før skulle stykke den sammen fra mange forskellige kilder. Og informationsteknologien har udrettet intet mindre end mirakler med tilgængeligheden: De oplysninger, det før kunne tage uger at få frem, finder søgemaskinen nu på internettet på brøkdele af et sekund.
Endelig er langt de fleste uddannelsesinstitutioner nu med i internationale netværk, hvor udveksling af studerende/elever indgår som en integreret del. Det drejer sig om pakkeløsninger, hvor der i forvejen er taget hånd om de fleste praktiske forhold, og hvor man kan trække på erfaringerne fra andre, der tidligere har været ude på samme sted og på samme tidspunkt i uddannelsen.