Hvordan arbejder I konkret med ressourcefokuseret vejledning?
Vi bruger bl.a. metoden Appreciative Inquiry. Her tages der udgangspunkt i en situation, som fungerer. Situationen undersøges, så den studerende bliver bevidst om sine handlemønstre og styrker i den givne situation, så de samme styrker kan oversættes til den aktuelle situation.
For at understøtte det ressourcefulde fokus, primer vi de studerende, så de bliver støttet til tro på egen mestring. Priming er et redskab, som vi bruger i vejledningssamtalerne til at støtte de studerende og vise, at vi har en tro på, at de godt kan mestre de udfordringer, de oplever. Vi laver en faglig vurdering af, hvor og hvornår vi primer de studerende. Vi ønsker ikke at give dem urealistiske forventninger, men vi vil gerne være et vidne til deres liv, som tror på, at de har ressourcerne til at mestre deres liv.
I Studie- og trivselsvejledningen holder vi et møde, som vi kalder ”fagligt frikvarter”, hvor vi læser nogle relevante tekster og diskuterer dem. Det gør vi for at sikre, at vi har et højt fagligt niveau, og at vi arbejder i den samme retning.