Med gymnasiereformen i 2017 kom et krav om, at eleverne skal oparbejde og udvikle deres karrierekompetencer med henblik på at skabe grundlag for at vælge uddannelse. I arbejdet med at implementere reformintentionerne deltager Tradium (HHX og HTX) og Paderup Gymnasium (STX) i Randers i et 3-årigt regionsstøttet udviklingsprojekt sammen med Studievalg Danmark og VIA University College i Aarhus. I faggrupperne arbejder lærerne ud fra metoden internt ledede forskningscirkler.

Karrierelæring i gymnasiet
Med gymnasiereformen i 2017 kom et krav om, at karrierelæring skal indgå som en integreret del af undervisningen i gymnasiet. I Randers har man taget forskningscirkler i brug for at løse den opgave.
Her samarbejder Tradium (HHX og HTX) og Paderup Gymnasium (STX), med Studievalg Danmark og VIA University College i Aarhus om at skabe en meningsfuld sammenhæng mellem den daglige undervisning og den uddannelses- og karrierevejledning, der tilbydes på skolen. I projektet deltager også faglærere fra fagene engelsk, samfundsfag, dansk og matematik samt studievejledere fra de tre uddannelsesinstitutioner.
Artiklen er skrevet af Rita Buhl, lektor ved VIA University College i Aarhus og Matilde Malmberg, gymnasielærer på Paderup gymnasium.
Kort om projektet
– vis indholdHvad er en forskningscirkel?
– vis indholdCirkellederens rolle
– vis indholdViden skabes i fællesskab
– vis indholdMidtvejsopdagelser
– vis indholdFagverden og omverden i undervisningen
– vis indholdForskningscirkler - fakta om metoden
– vis indholdLitteratur
– vis indholdMatilde Malmberg
Gymnasielærer på Paderup Gymnasium
Cand.mag. i nordisk sprog, litteratur og religionsvidenskab