Registrere | Finde frem til noget | Har du nok at arbejde videre med? |
Sortere | Sortere det, du finder | Kan du sætte det her i en brugbar orden? |
Fokusere | Eftertjekke de vigtige ting | Er der overraskelser her - noget, der er værd at følge op på? |
Forstå | Gennemskue, hvad det er, der sker | Kan du se, hvordan du kom herhen og hvad du kan gøre nu? |
Det er en proces – ikke at fremlægge information, men at udspørge på en måde, som folk selv kan lære. Det er kritisk tænkning – at arbejde med spørgsmål, der påvirker livsmuligheder. Spørgsmålene er progressive – en rejse, hvor hvert skridt hviler på et foregående. De er interaktive, hvert spørgsmål formes af det foregående svar. Og det er handlingsorienteret læring, der opøver en evne til at forudse konsekvenserne af en handling. Karrierevejledere behøver ikke at være teknologiske nørder, ej heller eksperter pa indhold. De stiller en proces til rådighed, der inddrager det redskab, der kan sortere i indholdet. Det er denne proces, der giver os vores overlevelsesgrundlag – på savannen, på gaden og på nettet.
Dreyfus plæderer for procestankegangen, fordi folk har behov for at lære at styre processen selv. Måden, karrierevejledere stiller spørgsmål på , er en model for, hvordan vejledningssøgende kan gøre det selv efterfølgende. I et processuelt forløb er det de studerende og vejledningssøgende, der finder frem til indholdet, og underviserne og vejlederne, der stiller spørgsmål. Det er en sokratisk metode: den vænner folk til konstant at stille spørgsmål til det, de finder frem til, og til at udvikle nysgerrighed i forhold til hvem, der gør hvad – og hvorfor. Det er et samarbejde – professionelle og studerende lærer af hinanden. Der er ingen enkeltstående autoritet. Klientcentreret vejledning er et eksempel på dette. Det, der nogle gange kaldes "omvendt læring" i klasseværelset, er et andet.
Det er nødvendigt, at underviseren kender de studerende godt nok til at kunne tage højde for hvilken slags spørgsmål, der vil kunne være nyttige. Det er også nødvendigt at have føling med, hvad folk kunne tænkes at spørge om og hvad de burde spørge om. Det rigtige sprog er ogsa nødvendigt – Nicki Moore og Tristram Hooley (2012) viser, hvor enkel sprogbrugen nogle gange skal være. Men fundamentet for en sådan fortrolig samtale er gensidig forståelse og gengældt tillid. Og det betyder direkte og personlig kontakt.
2. Overførsel: Begrebet "overførsel" rejser spørgsmål om, i hvor høj grad læring hænger sammen med ens øvrige liv. Det er nødvendigt, at man kan føre karrierelæring med sig fra det sted, hvor den er opnået til der, hvor den skal bruges – viden indsamlet et sted og brugt på et andet. Hvis karrierelæring ikke er bærbar – i denne betydning – har den ingen effekt. Resultater (Law, 2012c) viser, at en vellykket overførsel forudsætter, at læringen selv forsynes med indikationer om, hvor i tilværelsen, den kan bruges. Når de studerende bliver mindet om livet under deres læring, bliver de mindet om læring i deres liv.
En nyttig ramme er rolletænkning, der indplacerer en person i forhold til steder, relationer, arbejdsopgaver. Den inkluderer arbejdsroller som lønarbejder, selvstændig og kollega. Og alle arbejdsroller indtages sideløbende med roller i hjemmet, i nabolaget, i byen og som aktivist. En ansigt-til-ansigt samtale om brugen af online læring kan altså indeholde markører, der viser hen til offline roller - "hvor kan du bruge det?", "hvem vil være sammen med dig?" og "hvad vil du give dig i kast med?" (Law, 2006).
Et karakteristisk træk ved internettet er forbundethed – én ting linket til en anden sådan, at et billede eller en ide bliver en del af et andet domæne. Den overfører en online tanke til en offline location. Dette potentiale for at udvide horisonten obstrueres imidlertid af tendensen til, at også links samler sig i enklaver, bekræftende snarere end udvidende. Den tendens er mest iøjnefaldende der, hvor karriereudvikling er stærkt fokuseret på konkurrenceprægede online handlinger – Web 3.0 bliver en arena for et kapløb om at vinde arbejdsgivernes gunst. En stor del af den tilgængelige online karrierecoaching bruger denne terminologi – ’coaching’ er en sportsmetafor. Men ordet ’karriere’ er rent etymologisk mere rummeligt: det er en dobbeltmetafor, med et billede af et kapløb, men også af en rejse (Law og Stanbury, 2009). Rejsemetaforen er eksplorativ. Den har en bredere forbundethed, med forbindelser til livsroller, der strækker sig fra den tilpassede, der er egnet til ansættelse, til den selvstændige, der vil reformere verden. Det er alt sammen arbejde. Hvor mange af de roller vi opnår, afhænger af, hvilke øvrige offline roller og virkeligheder vi tager med i betragtning i vores søgen efter "karriere".
3. integration. Begrebet "integration" giver anledning til spørgsmål om autenticiteten af identitet. Dreyfus (2009) vælger online simulationen Second Life som anledning til at diskutere, i hvor høj grad livet offline kan repræsenteres online. Webstedet giver umiddelbart indtryk af at gøre det. Den giver mulighed for en tilsyneladende total indlemmelse i en alternativ levemåde. Det rummer sin egne personer, lokationer, begivenheder og fortællinger. Der er elementer af karriereudvikling: besøgende kan forholde sig til produkter, markeder og institutioner. Og de kan blive aflønnet i en valuta, der har en vekselkurs i US dollars.
Men Dreyfus er skeptisk. Simulationen rummer ikke skyggen af de risici, det engagement eller fælles formål, der kendetegner menneskelig interaktion. De færdiglavede menuer over online interaktion, de deraf afledte ikoner og faste avatarskabeloner kan ikke frembringe den autenticitet, som opstår gennem legemliggjort, mellemmenneskelig og stedfæstet interaktion. Legemliggjort erfaring indebærer, at kropsholdning, stil, udtryk og nærhed tilsammen udgør en umærkelig og umiddelbar kommunikation. Det er det, vi kender hinanden på; og sådan vi får adgang til en anden kultur og omvendt. Dreyfus viser, at det, der siges under et fysisk møde, kun er en del af, hvordan vi lærer af hinanden – det er mere omfattende, fordi det hviler mindre på det talte ord. Meget af det, der sker, er underbevidst – duft og semiokemi spiller en rolle. Det virtuelle har ingen af disse ikke-verbale signaler – som vi kalder kropssprog.