I dette perspektiv ses ungdom som en periode i livet. Man kan groft skelne mellem to forskellige forståelser af denne periode. I den ene forståelse er det at være ung en modningsfase og en venteperiode. De unge venter på at blive fuldgyldige medlemmer af samfundet og venter på at komme op i hierarkiet. I den anden forståelse er det at være ung forbundet med en forsøgsperiode, hvor man meget gerne må være oprørsk og kritisk. En periode af livet præget af foranderlighed og hvor man er særlig frit stillet.
Antropolog Anne Knudsen ser disse to forståelser særlig tydeligt repræsenteret forskellige steder i Europa. Hun skriver:
"I de nordvesteuropæiske lande iscenesættes ungdomstiden i meget høj grad som en forsøgsperiode hvor unge mennesker under betryggende forhold kan øve sig på voksenlivets ansvar. Man lægger vægt på at optræne de unges kritiske sans (..). I de sydeuropæiske lande og i Storbritannien iscenesættes ungdomstiden i højere grad som en ventetid end som en forsøgsperiode. De unge opfordres til at vente til det bliver deres tur" (Knudsen m.fl. 1996 s.134).
De sydeuropæiske unge har ifølge Anne Knudsen mere frirum til uansvarlighed, end de nordeuropæiske unge har, men de sydeuropæiske forældre/voksne blander sig til gengæld mere i de unges liv, bl.a. i forhold til valg af uddannelse. I den danske kontekst er der i højere grad en holdning til ungdommen som en tid mellem barn og voksen, hvor man har mulighed for at afprøve og eksperimentere med livsformer, parforhold, og uddannelses- og erhvervsvalg. En tid hvor man øver sig, og som ikke er helt for alvor.
De unge oplever valg af uddannelse og erhverv som meget alvorligt, og det "ikke alvorlige" ligger i, at de forbeholder sig ret til at vælge om. Præcist, hvornår livet bliver alvor, er svært at sige. For nogle indtræder den tid allerede i teenageårene, mens andre først oplever det hen i 30-40-årsalderen. For andre indtræder det senere eller måske aldrig. Ungdommen er ikke nødvendigvis afgrænset af alder, men er altså kendetegnet ved at være enten en venteperiode eller en forsøgsperiode.
Hvis det at være ung er en forsøgsperiode, vil fokus i vejledningen være rettet mod, at de unge skal kunne afprøve forskellige uddannelser og erhverv. Frafald vil være en naturlig del af en valgproces i en forsøgsperiode. Det vil måske nærmest være mistænkeligt, hvis den enkelte unge ikke kaster sig ud i omvalg, forsøg og forandringer, og omdrejningspunktet vil være den enkelte unges lyst, motivation og interesser.
Hvis det at være ung forbindes med en venteperiode, hvor de unge kan opføre sig uansvarligt og derfor også har brug for, at der er nogle voksne omkring dem til at tage de alvorlige beslutninger og tage ansvar, så vil vejledningen i højere grad fokusere på, at de unge påbegynder en uddannelse eller et erhverv, som samfundet og forældrene finder meningsfuldt, og som kan lede den enkelte unge godt ind i det voksenliv, som de venter på.
Frafald vil her være en alvorlig sag, hvor den unge ikke lever op til de mål, der er blevet sat for dem, og såvel forældre som samfund oplever et svigt fra den unge.