"Det er den gamle kliché om, at lysten driver værket. Altså har jeg lyst til at komme herud, og har jeg lyst til det, jeg laver. Det er sådan helt grundlæggende det, der er vigtigt. At man brænder for det og får en masse energi."
Citatet stammer fra Rita. En ung studieskifter, som jeg interviewede for ti år siden i forbindelse med mit universitetsspeciale om studieskift. For Rita – og for mange andre af de unge, der medvirkede i undersøgelsen – var det altoverskyggende mål med uddannelsesvalget at finde en uddannelse, de brændte for. Det kunne Rita ikke i første omgang. Derfor valgte hun at skifte til en anden uddannelse i det videregående uddannelsessystem.
Rita og de andre studieskiftere personificerer en tendens, der i 1990'erne for alvor manifesterer sig i det danske uddannelsessystem. Valget af videregående uddannelse bliver i stigende omfang koblet til den enkelte unges identitetsprojekt. Videregående uddannelse er således ikke længere kun et spørgsmål om, hvad den unge kan blive, men også et spørgsmål om, hvem den unge vil være. Derfor bliver det også den enkelte unges individuelle ansvar at finde en uddannelse, som passer til den unges personlighed.
Udviklingen i de unges rationaler afspejler på mange måder udviklingen af det moderne samfund. Den enkelte unge er i vidt omfang blevet individualiseret og dermed henvist til selv at konstruere sin livsbane. For studieskifterne var det individualiserede uddannelsesvalg derfor ikke kun en mulighed, men også et krav, blandt andet formidlet gennem velmenende forældre og vejledere. En gruppe af studieskifterne betegnede det "Jakob Lange-syndromet" - "gør hvad du vil, men det skal helst være en uddannelse". På den ene side skal uddannelsesvalget relateres til den enkeltes personlighed og lyst, på den anden side skal det medvirke til, at den enkelte bliver produktiv for samfundet. Og det er netop denne svære balancegang, der var baggrunden for, at så mange af de unge i undersøgelsen følte sig nødsaget til at skifte studium.