Hun har den bemærkelsesværdige tanke, at etik ikke er et spørgsmål om at følge de rette og givne normer, regler og retningslinjer, som en kultur, et samfund eller en organisation måtte have, eller et spørgsmål om at have den rette etiske kundskab og professionelle kompetence.
Tværimod vil en videnskabelig og kundskabsorienteret tilgang til etikken ofte ende i en undgåelse af etik! Forskellen mellem etik og moral bliver gerne beskrevet som, at i etikken har vi med de filosofiske (læs: videnskabelige) og almen-teoretiske overvejelser over og begrundelser for, hvad det gode liv er. Det er det felt, som den professionelle filosof tager sig af. Moral er en kulturs, et samfunds eller en gruppes indlejrede eller vedtagne normer, regler og værdier for accepteret eller "god" adfærd.
Det er imidlertid en anden definition på etik, som kommer til udtryk hos Arendt. Her er etik - som det var hos Sokrates og som det bliver tænkt også hos den franske filosof Michel Foucault (1988) - et spørgsmål om "etisk selvomsorg" og om det at være i et personligt forhold til, hvad man selv anser for at være værdifuldt og etisk. Man kan således udmærket være meget reflekteret og vidende om etiske teorier og metoder såvel som om, hvilke normer, værdier og moralske leveregler, der er gældende i et samfund, en etnisk kultur eller i et professionsfællesskab - og alligevel handle uetisk!
Det, der ifølge Arendt (og Foucault) afgør, hvorvidt en person forholder sig etisk til en sag eller et menneske, er dels om denne person tænker og handler i overensstemmelse med, hvad vedkommende eksistentielt set anser for at være det gode liv, og dels om personen også samtidig formår at eller tør miste fodfæstet for en stund ved netop at forholde sig grundlæggende undrende og lyttende over for, at tingene måske kunne være helt anderledes. Arendts pointe er, at først når vi står i et sådant undrende forhold til verden og det andet menneske, kan vi i grundlæggende forstand "se" den unikke situation og det unikke menneske, vi står over for, og dermed høre og møde den etiske fordring i situationen (Lindseth, 2002).