Dansk uddannelses- og erhvervsvejledning var specialiseret i en sådan grad i slutningen af forrige århundrede, at der var 27 uafhængige og specialiserede vejledningsordninger. Dette system blev forenklet ganske kraftigt med Vejledningsreformen, som fra 2004 installerede UU (Ungdommens Uddannelsesvejledning) og Studievalg som de nye institutionelle rammer. Nye strukturer har således reduceret kompleksiteten fra de 27 ordninger – men nye kompleksiteter opstår som svar på nye udfordringer. Hermed skabes ny differentiering, altså øget kompleksitet, ironisk nok: en hel underskov af andre vejledningsordninger (Plant, 2006). Det gælder især på voksenvejledningsfeltet, som stadig her i 2006 venter på sin vejledningsreform.
Et eksempel inden for institutionerne på differentiering: aldrig så snart var UU'erne etableret med fuldtidsprofessionelle vejledere, førend nogle UU'er ansatte vejlederassistenter – til at varetage specialiserede opgaver i forhold til unge med særlige vejledningsbehov (i disse tilfælde oftest unge med anden etnisk baggrund end dansk). Dette var et institutionelt svar på differentierede vejledningsbehov. Og det medfører på sin side et større behov for samarbejde.