Det er indlysende, at man kan tale om overgangen mellem barn-voksen, ungdomsuddannelse-videregående uddannelse, hvor vejledningen er med til at facilitere overgangen, og hvor dette skal ske på en skånsom, inkluderende måde. Hvor vejlederen udover at kende regler, normer, kvotienter osv. også i mere subtil forstand er en transformationsfacilitator for den unge, der giver mod og lyst til forandringen og viden og støtte til at håndtere den.
Dette gør mange vejledere allerede i stor udstrækning - eller tænker at de gør. Når jeg alligevel tillader mig at pege på det som en mulig ny strategi, så er det fordi jeg har lyst til at radikalisere perspektivet. Fordi jeg mener, at det er på tide, at uddannelsessystemet begynder at tage den enkelte alvorligt, så motivation og begejstringsbårne kompetencer såvel faglige som personlige kan gennemstrømme de unges liv.
For mig som underviser og vejleder er noget af det mest nedslående, jeg ved at møde unge mennesker, som er umotiverede, modløse og uden tillid til egen handlingsduelighed. Megen uddannelsestænkning sker indenfor rammene af et top-down perspektiv, men jeg vil gerne pege på, selve forløbet og ikke mindst på vejlederen, som en der måske også skal give mod på og lyst til forandringen, og støtte til at håndtere den. Og ikke mindst at vejlederen skal møde den unge på den banehalvdel, der handler om, at den unge er ved at finde sig selv i livet.
Uddannelsen og vejledningen til den enkelte skal ske bottom-up. Det er den unges liv, vi taler om, ikke kun hans eller hendes uddannelse. Det er uddannelsen, der skal tilpasses livet, ikke omvendt. Den unge er i gang med at være i livet og med at blive nogen og dette identitetsarbejde skal uddannelsen understøtte.
I dette lys bliver selve vejledningens rum og betydningshorisont, selve framingen af samtalen, refleksionen et samvær, der anerkender, undersøger, analyserer identitetens muligheder i forskellige sammenhænge. Vejledningen som et rum, hvor transformationen kan leges, reflekteres osv.
At arbejde med overgangen som et mulighedsrum implicerer måske, at man slet ikke tænker det som en overgang, men som en proces, der ikke klart adskilles af et før og et efter men derimod gradvist giver den unge den handlingsparathed i verden og de kompetencer, som er nødvendige for at klare sig.
I dag handler kompetencer ikke kun om faglig viden og kunnen, men nok så meget hvordan vi som mennesker kan integrere vores viden, kunnen og identitet på forskellige felter og bruge alle vores resurser til at skabe professionelle og relevante løsninger på de udfordringer vores (arbejds)liv byder os. Det er det (arbejds)liv, vejlederen skal vejlede til.
Ritualiseringer i overgangene handler dermed mere om at integrere livshorisonter og -perspektiver og om at samle disse for at gøre livet mere overskueligt. Ritualerne skal markere processen og det positive i at tage uddannelsesudviklingen på sig. Det rum, som vejlederen er med til at skabe og rammesætte sammen med den unge i vejledningssamtalen kan baseres på Imaginazation (Morgan). Her handler det om at få den unge til at forestille sig, hvor han eller hun gerne vil bevæge sig hen. Og som en del af denne mulighedernes samtale også italesætte, hvordan han eller hun vil vide, at de enkelte trin på vejen er nået.
På den måde kan den unge sætte sig personlige uddannelsemål og fra starten indtænke de ritualiseringer, som passer til vedkommende. Dette er en entreprenøriel måde at tænke overgange, uddannelse og ritualisering på.