Videnscenter artikel

Evaluering af LifeSkills for elever i 10. klasse

LifeSkills har sit udgangspunkt i bestræbelserne på, at få flere unge til et vælge en erhvervsuddannelse. Indsatsen har bl.a. fokus på at forbedre 10.klasse-elevers faglige og personlige kompetencer, for at øge de unges muligheder for at gennemføre en uddannelse.

Industriens Fond har finansieret LøkkeFondens LifeSkills-projekt og VIVEs evaluering af indsatsen.

LifeSkills er en indsats udviklet til kommunale 10. klasses-tilbud, som indeholder en kombination af skole- og erhvervsrettede elementer og forløber over hele skoleåret. Eleverne i LifeSkills modtager undervisning i syv karaktertræk, der skal understøtte elevernes personlige og faglige udvikling.

Til LifeSkills-klasserne er der tilknyttet en ressourceperson, som følger eleverne tæt, fx gennem opfølgninger på trivsel. Det understøttes af et online system, hvor eleverne tjekker ind om morgenen og ud om eftermiddagen. Undervisningen i dansk og matematik varetages af to lærere for at understøtte elevernes faglige udvikling.

De erhvervsrettede tiltag inkluderer en vifte af brobygningstilbud (fx målrettede brobygningsforløb med erhvervsskole og besøg på forskellige ungdomsuddannelser) og tildeling af en frivillig erhvervsmentor, som er lokale erhvervsdrivende, der mødes med eleverne for at drøfte personlige og uddannelsesmæssige overvejelser og for at støtte og inspirere de unge i deres uddannelsesvalg.

Implementeringen af projektet er ikke forløbet som tilsigtet grundet Covid-19, hvorfor der ikke kan konkluderes entydigt på resultaterne af projektet. Evalueringen peger dog på flere postive tilkendegivelser fra både elever og lærere i forhold til en række af tiltagene.

I kan læse mere om projektet ved at følge nedenstående link, hvor det også er muligt at downloade rapporten.

LifeSkills for elever i 10. klasse