DUEK-afgangsprojekt: Virker FGU og har de unge en socialt retfærdig chance?
Din praksis - hvor arbejder du og hvilken målgruppe vejleder du? Hvilke vejledningssøgende handler dit projekt om?
Jeg arbejder som FGU-vejleder på FGU-skolen Øst og er i projektet optaget af FGUs ungemålgruppe og deres fremtidsperspektiver - set i et socialt retfærdighedsperspektiv.
Problemformulering
1) På hvilken måde imødekommer den forberedende grunduddannelse (FGU) formålet om at få de unge i uddannelse eller job?
2) Hvordan kan fremtidsperspektiverne i en konkurrencestat se ud for de unge på FGU?
3) Hvordan kan vejledningen bidrage til de unges tro på, at der er plads til dem i samfundet?
Projektets vigtigste teorier
Jean Lave & Etienne Wenger: Praksisfællesskaber og situeret læring
Albert Bandura: Selfefficacy
John D. Krumboltz: Karrielæring
Knud Illeris: Transformativ læring
Ove Kaj Petersen: Konkurrencestaten
Social retfærdighed – Amartya Sen/Randi Skovhus