Færre unge med en fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse gennemfører en ungdomsuddannelse og videregående uddannelse, når man sammenligner med unge uden en funktionsnedsættelse.
Dansk Center for Undervisningsmiljø, DCUM, har udviklet et vejledningsmateriale til vejledere og andet personale de videregående uddannelsesinstitutioner. Materialet skal inspirere medarbejderne i deres arbejde med at støtte studerende med fysiske eller psykiske funktionsnedsættelser i deres uddannelsesforløb.
Materialet indeholder beskrivelser af 47 forskellige fysiske og psykiske funktionsnedsættelser, hvordan disse kan få betydning i forskellige studiekontekster (undervisning, gruppearbejde, selvstudie, eksamen, praktik og sociale aktiviteter), og hvordan man kan støtte studerende med funktionsnedsættelser i uddannelsesforløbet.
Derudover er der gode råd til, hvordan medarbejdere – både vejledere, administrativt personale og undervisere – kan skabe gode rammer særligt for studerende med fysiske og psykiske funktionsnedsættelser.
Beskrivelserne af funktionsnedsættelserne er lavet i samarbejde med patientforeninger, handicaporganisationer og fagpersoner.