Hovedforløb på erhvervsuddannelserne efter reformen, rapport fra VIVE og EVA

VIVE og EVA gennemfører et følgeforskningsprojekt på erhvervsuddannelserne for Undervisningsministeriet. frem til 2020. Rapporten her er den anden i rækken af forventede rapporter i projektet.

Rapporten har fokus på hovedforløbet, og den giver en status på udvalgte indsatsområder under overskriften Bedre og mere undervisning:

  • Lærernes deltagelse i kompetenceudvikling
  • Styrkelse af skolernes pædagogiske ledelse
  • Undervisningsdifferentiering og kobling mellem grundfag og uddannelsesspecifikke fag
  • Anvendelse af it som pædagogisk redskab
  • Kobling af skole og praktik

Desuden behandles følgende indsatsområder:

  • Overgange til hovedforløb
  • Bedre videreuddannelsesmuligheder for eleverne efter endt hovedforløb
  • Undervisning på højere niveauer end de krævede og elever på talentspor
  • Erhvervsuddannelse for voksne (euv)

Det kan overordnet konkluderes, at der stadig henstår udfordringer for alle involverede i forhold til opfyldelsen af reformens fire overordnede målsætninger.

VIVE og EVA Hovedforløb i erhvervsuddannelserne efter reformen