På uddannelsen arbejder du teoretisk, metodisk og praktisk. Undervisningen lægger vægt på, at du lærer at:
- stille analytiske spørgsmål til de kommunikationsopgaver, du møder i dit arbejde.
- analysere kommunikationsprocesser med henblik på at udvikle ideer, strategier og metoder til at arbejde med kommunikation.
- integrere kommunikationsfaglige teorier og metoder, så du får nye perspektiver på din praksis.
Opbygning
Masteruddannelsen består af fire semestre, som indeholder en række obligatoriske uddannelseselementer.
De fire semestre er:
1. semester: Introduktion til faget kommunikation med særligt fokus på interpersonel og skriftlig kommunikation i analoge og digitale medier
2. semester: Teoretisk, metodisk og empirisk arbejde med en kommunikationsproblematik gennem problembaseret projektarbejde
3. semester: Kommunikation i organisationer og facilitering af processer
4. semester: Fordybelse i en specifik kommunikationsproblematik gennem arbejdet med masterafhandlingen.
Undervisningen
Undervisningen er delvist netbaseret. Der er 6 internat-weekender om året med forelæsninger, feedback, oplæg og øvelser.
Uddannelsessted
Uddannelsen udbydes af Roskilde Universitet (RUC).
Titel
Gennemfører du hele uddannelsen, giver det adgang til titlen Master i Professionel Kommunikation.
Den engelske betegnelse er Master of Professional Communication.
Eksamen
Der afholdes prøve efter hvert semester. Hele uddannelsen afsluttes med en eksamen på grundlag af en masterafhandling.