Uddannelsen er en retning på den pædagogiske diplomuddannelse. Du specialiserer dig inden for børnehaveklasseledelse.
Retningen har fokus på den betydning, børns skolestart har for udvikling, læring og trivsel i hele skoleforløbet.
Du lærer at:
- tilrettelægge pædagogiske forløb, der fremmer kreativitet, bevægelse, sproglig udvikling, matematisk opmærksomhed og grundlæggende naturvidenskabelig dannelse
- rammesætte skoledage med fokus på børns alsidige udvikling i børnehaveklassen
- udvikle læringsmiljøer, der understøtter inkluderende fællesskaber og deltagelsesmuligheder for alle børn
- samarbejde med forældre, kollegaer og ressourcepersoner om børns trivsel, læring, udvikling og dannelse i deres første skoleår
Opbygning
Retningen består af:
- 2 obligatoriske moduler (15 ECTS)
- Mindst 2 retningsspecifikke moduler (min. 20 ECTS)
- Evt. valgfrie moduler (maks. 10 ECTS)
- Afgangsprojekt (15 ECTS)
Du skal vælge mindst to retningsspecifikke moduler og skrive projekt inden for børnehaveklasseledelse.
Undervisning
Undervisningen kan veksle mellem selvstændige studier, projektarbejde, øvelser, observation og undersøgelse. Du kan deltage i forelæsninger, oplæg og casearbejde, og du kan arbejde i studie- og læsegrupper.
Eksamen
Der afholdes prøve efter hvert modul. Hele uddannelsen afsluttes med en eksamen.
Uddannelsessteder
Retningen kan udbydes af:
- Københavns Professionshøjskole
- Professionshøjskolen Absalon
- UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
- UCN
- UC Syd
- VIA University College
Titel
En fuld pædagogisk diplomuddannelse giver titlen Diplom i Pædagogik. Børnehaveklasseleder.
Uddannelsens engelske betegnelse er Diploma of Education. Kindergarten Teacher.