Valget sker gennem en proces, hvor den unge tager afsæt i sine interesser og forestillinger om job, måske endda drømmejobbet. Netop forestillingen om job og arbejdsliv kan skabe et klarere perspektiv på valget af uddannelse, fordi uddannelsen i høj grad kan opleves som vejen til jobbet.
Interessen for job
I processen med værktøjet vælger man, hvad man gerne vil arbejde med. Har man et drømmejob, kan det findes frem umiddelbart. Interesse-ikonerne tages med videre i processen.
I næste fase vises de job, der ligger inden for de valgte interesseområder. Ved klik på de enkelte job vises den ungdomsuddannelse, der fører til jobbet.
Man kan når som helst i processen finde flere oplysninger i UddannelsesGuiden og fx læse om uddannelsen.
I de næste faser kan man reflektere over, hvad man gerne vil lære og vide mere om.
Hvordan lærer du bedst?
I værktøjet tager man sine valg med sig til en afklaring af, hvordan man synes, man får mest ud af undervisning og lærer bedst.
Processen giver et klart billede af, hvordan personlige interesser og ønsker matcher med læringsstil og med den eller de uddannelser, der kunne udgøre vejen til drømmejobbet.
Dine job
Vejen illustreres i et enkelt billede, fra grundskolen over ungdomsuddannelsen og en eventuel videregående uddannelse til de job, som uddannelserne kan føre til i sidste ende.
Afslutningsvis kan eleven vælge at printe hele processen ud, sende den via e-mail til forældre, vejleder eller kammerater. Der linkes desuden til UGs kalender over åbent-hus-arrangementer, informationsdage og lignende, som en række af skolerne afholder.
Endelig er der link til beskrivelser af de mulige uddannelser.