Halvdelen af FGU-vejlederne mener, at samarbejdet med KUI er velfungerende. Samtidig viser en evaluering af FGU udarbejdet af EVA, at der er store forskelle i, hvordan samarbejdet foregår mellem KUI og FGU. Det har betydning for hvor mange og hvilke elever, der bliver målgruppevurderet til FGU, og hvor lange forløb, der bevilges. Derudover viste evalueringen udfordringer i kommunikationen omkring den unge i tiden på FGU. Derfor bad Børne- og Undervisningsministeriet EVA om at udarbejde et inspirationsmateriale med afsæt i resultaterne fra de to første rapporter i evaluerings- og følgeforskningsprogrammet for FGU (også udabejdet af EVA), samt interviews med medarbejdere og ledere i KUI og repræsentanter fra FGU.
Inspirationsmaterialet er bygget op omkring de fire casekommuners erfaringer med at etablere og udvikle samarbejde mellem KUI og FGU. Casekommunerne er Viborg, Hjørring, Holbæk og Høje Taastrup.
Undersøgelsen viser, at der er fire centrale forudsætninger for et vellykket samarbejde:
1. Samarbejdet prioriteres af kommunen
2. Samarbejdet er systematisk og formaliseret
3. Dialog og relationer er i højsædet
4. Der arbejdes mod et fælles mål
I beskrivelse af hver casekommune kommer inspirationsmaterialet ind på, hvordan KUI's organisering er i den enkelte casekommune, og hvordan samarbejdet og opgavefordelingen mellem KUI og FGU er organiseret. Fx beskrives mødestrukturen på tværs af organisationerne detaljeret. Materialet viser også hvilke tværgående aktiviteter man har iværksat for at forbedre samarbejdet.