På updrag fra Kommissionen for andengenerationsreformer har VIVE undersøgt effekterne af beskæftigede ufaglærte og faglærtes deltagelse i AMU-kurser. Det ene formål med analysen har været, at undersøge, hvordan jobmulighederne for sårbare grupper, dvs. dem med en svag tilknytning til arbejdsmarkedet kan forbedres vha. voksen- og efteruddannelse. Det andet formål med analysen har været at finde ud af, hvor meget det har af effekt, hvis man nudger målgruppen for analysen til at deltage i voksen- og efteruddannelse, fx via mails.
Blandt analysen hovedkonklusioner er, at deltagere med lave basale færdigheder i gennemsnit opnår gode job- og løneffekter af at tage AMU-kurser. Generelt er de positive effekter af AMU større for de ufaglærte end for de faglærte. Løneffekten er størst der, hvor der er mangel på arbejdskraft, især blandt faglærte, hvilket betyder, at AMU kan være en del af omstillingen til nye arbejdsområder på arbejdsmarkedet. Dette ses også inden for de områder, der har mindre gode jobmuligheder, hvor ufaglærte AMU-kursister har en høj job- og branchemobilitet efter deltagelse i AMU. Deltagelse i AMU udspringer dog ofte af et ønske om jobmobilitet, og effekten kan derfor ikke udelukkende tilskrives deltagelse i AMU.
I forhold til analysen af nudging fandt man helt overordnet, at der ikke var den store forskel om man henvendte sig direkte til en potentiel AMU-kursist via fx mails eller eBoks eller ej.
Undersøgelsen bygger på registerdata for alle 25-65-årige faglærte og ufaglærte i beskæftigelse, som har deltaget i et eller flere AMU kurser i perioden 2015-2017. Effekterne er målt i op til 20 måneder efter deltagelse i kurset.