Den offentlige lederuddannelse styrker personlige som faglige kompetencer, og du får dybere indsigt i de handlemuligheder, du har som offentlig leder.
Undervisningen introducerer til nye ledelsesteorier, modeller og redskaber, som du kan bruge i praksis, når du skal tænke nyt, holde strategisk fokus og samarbejde med andre om at løse organisationens kerneopgave.
Fx lærer du at håndtere den modernisering og de forandringsprocesser, der præger nutidens offentlige institutioner. Du lærer også om kvalitetsudvikling i offentlige organisationer, og du får redskaber til at reflektere over din personlige ledelsesstil og dit arbejde med personaleledelse og human resources.
Opbygning
En hel offentlig lederuddannelse består af
- Tre grundmoduler
- Tre valgmoduler
- Et specialemodul
Det er muligt at tage modulerne i vilkårlig rækkefølge. Hvis du ønsker at tage en fuld DOL, skal du afslutte uddannelsen inden for seks år.
Undervisning
Undervisningen foregår i dialog med deltagerne om de problemstillinger, de støder på i deres hverdag som ledere.
Uddannelsen kan udbydes af offentlige og private udbydere landet over.
Eksamen
Hvert fag afsluttes med en eksamen.
Uddannelsessteder
Du kan finde en oversigt over godkendte uddannelsessteder på Uddannelses- og Forskningsministeriets hjemmeside (ufm.dk).
Værd at vide
Du kan tage en hel lederuddannelse eller vælge enkelte moduler.
Den offentlige lederuddannelse er en uddannelse på diplomniveau. Uddannelsens moduler kan kombineres med moduler fra diplom i ledelse, og der kan gives merit fra den offentlige lederuddannelse til diplom i ledelse. Kontakt uddannelsesstedet, og hør om mulighederne.
Særligt forløb – Skoleledelse
Kommunernes fælles udviklingscenter (Komponent) tilbyder et forløb, der er målrettet ledere i folkeskolen.
Diplom i skoleledelse sammensættes som en fuld offentlig lederuddannelse på 60 ECTS. Den består af modulerne:
- Det personlige lederskab og forandring (10 ECTS)
- Ledelse af medarbejdere og faglig udvikling (10 ECTS)
- Organisation, udvikling og samskabelse (10 ECTS)
- Pædagogisk, didaktisk og datainformeret ledelse (10 ECTS)
- Skoleledelse (5 ECTS)
- Skolespecifikt speciale (15 ECTS)