Målgruppe: 7., 8. og 9. klasse
Kompetenceområder: Fra uddannelse til job, arbejdsliv
Undervisningsforløb
Eleverne bruger Jobkompasset eller Mine jobforslag og vælger tre job inden for forskellige områder. De skal sammenlignes på følgende parametre:
- Skal man arbejde om dagen eller på andre tidspunkter?
- Skal man være dygtig med hænderne og hovedet – eller kun med hovedet?
- Er der noget ved jobbet, der er farligt?
- Hvad skal man være god til?
- Hvor arbejder man?
- Hvor kommer lønnen fra?
Brug artiklen Jobpatruljen og undersøg arbejdsvilkår for unge.
Besvar spørgsmål:
- Hvor mange timer må man arbejde om ugen, når man går i skole?
- Hvad er den laveste løn?
- Hvornår på døgnet må man arbejde?
- Hvem skal man snakke med, hvis reglerne ikke bliver overholdt?
- Skal ens forældre sige ja til, at man får et job?
Tidsforbrug: 2 x 45 min
Forberedelse og materialer: Adgang til internettet.