Artikel

Arbejdsvilkår

Undervisningsforløbet sætter fokus på centrale vilkår på arbejdspladsen ved hjælp af værktøjerne Jobkompasset og Mine jobforslag.

Målgruppe: 7., 8. og 9. klasse

Kompetenceområder: Fra uddannelse til job, arbejdsliv

Undervisningsforløb
Eleverne bruger Jobkompasset eller Mine jobforslag og vælger tre job inden for forskellige områder. De skal sammenlignes på følgende parametre:

  • Skal man arbejde om dagen eller på andre tidspunkter?
  • Skal man være dygtig med hænderne og hovedet – eller kun med hovedet?
  • Er der noget ved jobbet, der er farligt?
  • Hvad skal man være god til?
  • Hvor arbejder man?
  • Hvor kommer lønnen fra?

Brug artiklen Jobpatruljen og undersøg arbejdsvilkår for unge.

Besvar spørgsmål:

  • Hvor mange timer må man arbejde om ugen, når man går i skole?
  • Hvad er den laveste løn?
  • Hvornår på døgnet må man arbejde?
  • Hvem skal man snakke med, hvis reglerne ikke bliver overholdt?
  • Skal ens forældre sige ja til, at man får et job?

Tidsforbrug:  2 x 45 min

Forberedelse og materialer: Adgang til internettet.