Hold

Fængsels- og institutionsforskning – professionspraksis og dennes effekt

Uddannelsen giver dig forudsætninger for at arbejde praktisk med forebyggelse og bekæmpelse af kriminalitet.

Du bliver præsenteret for en række værktøjer, som gør dig i stand til at analysere og håndtere konkrete kriminalitetsproblemer på en systematisk måde.

Uddannelsen henvender sig til ansatte, som i deres arbejde har berøring med kriminalitet, fx psykologer, socialarbejdere og socialrådgivere.

Holdinformation

Startdato: 01/02/2025
Slutdato:
01/07/2025
Optagelsesfrist:
01/02/2025
Afholdelsesform:
Weekendundervisning
Undervisningstidspunkt:
Undervisningen foregår i samlinger i en blanding af internater og eksternater fra torsdag aften til lørdag eftermiddag.
Hjemmeside:
Kontaktperson:
Birgitte Dahl
Kontaktinformation: 35323891
bad@jur.ku.dk
Undervisningen foregår: Det Juridiske Fakultet
Karen Blixens Plads 16
2300 København S
Pris:
10.00
Tilmeldingsblanket:
Skolens tilmeldingsblanket
Skolens tilmeldingsside:

Kursusbeskrivelse

Læs mere i Kriminologi

Beskrivelse

Formål: at den studerende tilegner sig viden om først og fremmest fængslernes, men også andre institutioners funktion og virkning på såvel indsatte som ansatte, samt viden om internationale undersøgelser af og erfaringer med totale institutioner.
Indhold:
• Fængslets historie og nyere fængselsforskning
• Teorier om totale institutioner
• Fængselspraksis, herunder behandlingstiltag, handleplaner, løsladelse mv.

Læringsudbytte:
Viden:
Den studerende har
• viden om fængslets historie
• viden om praksis i totale institutioner i Danmark og internationalt
• viden om, hvordan forskellige former for behandlingstiltag i fængslerne er udformet og virker
• evne til at reflektere over, hvordan institutionsforskningens resultater kan bringes i spil i forhold til egen professionspraksis

Færdigheder:
Den studerende kan
• mestre informationsindsamling vedr. teorier og metoder i fængselspraksis
• vurdere hensigtsmæssigheden af forskellige former for behandlingstiltag i forhold til konkrete, praksisnære problemstillinger
• formidle viden om fængselspraksis til andre

Kompetencer:
Den studerende kan
• indgå i samarbejde om udvikling og evaluering af konkrete fængsels- og institutionsprojekter i komplekse arbejdssammenhænge inden for rammerne af en professionel etik
• udvikle egen praksis på baggrund af teorier om - og empirisk viden fra fængsels- og institutionspraksis

Uddannelsessteder